YARATICI YAZARLIK: Çok Yönlü Bir Çalışma

Çok Yönlü Bir Çalışma
Doğan Hızlan

SADIK ASLANKARA, Yaratıcı Yazarlık işliklerinde ‘drama’dan yararlanmak (1) yazısında, yaratıcı yazarlığın geldiği yeri özetliyor:

“Gerçekten de yaratıcı yazarlık kursları artık bir zamanların video kulüpleri, günümüzün bilgisayar marketleri, cep telefonu istasyonları, internet kafeleri gibi revaçta olan, belirgin ivmeye sahip konum belirliyor”. Yazar, bu çalışmalarda tiyatro yazarlarına, drama rehberliğini üstlenebilecek kişilere de yer verilmesi gerektiğini belirtiyor. Ayrıca, bu kursların/derslerin amacını da şöyle özetliyor:
“Yazarlık eğitimi vermek usta yazarlık değil usta eğiticilik gerektirir. Burada yazarlık eğitiminden çok daha önemli bir yaklaşım
öne alınmalı: Kişilerdeki yazarlık yeteneğinin
açığa çıkarılıp bunun öncelenmesini sağlamak”.
Kanımca, buraya katılanların çoğunluğu da böyle bir amaç güdüyor.

* * *
VARLIK DERGİSİ’NDE Yaratıcı Yazarlık (2) dosyasını Barış Acar ile Mesut Varlık hazırlamış.
İkisinin yazılarından Yaratıcı Yazarlık’ın dünyadaki geçmişi hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.
Barış Acar, Yaratıcı Yazarlık Endüstrisi (Bir Tarihsel Arkaplan Okuma Denemesi)’nde Avrupa ve Amerika’daki tarzının çoktan bittiğini, ancak üniversite kürsülerinde kendine yer bulamayan modern edebiyatı okura tanıtmakla bir işlevi yerine getirdiğini savunuyor:
“Edebiyatın, çarpık ders kitaplarının gösterdiğinin aksine bir zorunluluk değil, özgürlük alanı olduğunu, günümüz edebiyatının geçmiştekiyle radikal farklılıklar taşıdığını, dünyaya bakmada bambaşka yollar olabileceğini göstermek. Kafka’yı, Borges’i, Beckett’ı, Kundera’yı, Carver’ı, Oates’u ve Melih Cevdet’i, Cansever’i, Burak’ı, Edgü’yü, Mungan’ı kitlelerle bir araya getirmek… yani bildiğimiz örgün eğitimin yapması gereken öğretim faaliyetini onun yerine üstlenmek.”
Mesut Varlık’ın, ABD’de yaratıcı yazarlığın doğuşuna ve gelişimine dair tarihsel notlar’da yaratıcı yazarlığın uygulanışı ve uygulayanı öne çıkarmasına katılıyorum.
Aslında bu hareketin önemi ve edebiyata katkısı da bu açıdan değerlendirilmelidir:
“Yaratıcı yazarlık dersi verenlerin ifadelerine bakıldığında, dersin içerik yapısı konusunda, bilinen kompozisyon dersinden çok da farklı olmayan bir müfredatla karşılaşılır. Ancak yaratıcı yazma derslerini farklı kılan, içerik yapısından çok, dersin uygulanış biçimi ve öğretmenin kendisidir”.
Elif Batuman, “Gerçek bir diploma alın” yazısında, yazarlığın anatomisini gündeme getirdikten sonra, yazarlar/yazarlık için söyledikleri, yazanlar için de yazmaya başlayacaklar için de, okunması gereken saptamalarda bulunuyor: “Edebiyat yazarlığı, doğası gereği seçkinci ve pratiklikten uzaktır. Hastalığı doğrudan iyileştirmez ya da genellikle hayırsever amaçları destekleyecek kadar para kazandırmaz. Yazarlık, narsisist ve savurgan olduğundan şüphelendiği için, program tarafından disiplin altına alınmalıdır.”

* * *

YARATICI YAZARLIK konusunun başka ülkelerdeki tarihini öğrendikten sonra, bizim yazarlarımızın da ne düşündüğünü merak etmez misiniz?
Sıra ona da gelecek.

1) Hürriyet Gösteri Dergisi, sayı 308, Ocak-Şubat-Mart 2013
2) Varlık, sayı 1265, Şubat 2013

 

Kaynak: Hürriyet Gazetesi

21.02.2013

Kategori: Yaratıcı Yazarlık

14 Şubat Dünya Öykü Gününüzü
ve
Sevgililer Gününüzü Kutlarım.
M. Sadık Aslankara
14 Şubat Dünya Öykü Gününüzü
ve
Sevgililer Gününüzü Kutlarım.
M. Sadık Aslankara
14 Şubat Dünya Öykü Gününüzü
ve
Sevgililer Gününüzü Kutlarım.

M.Sadık Aslankara
14 Şubat Dünya Öykü Gününüzü
ve
Sevgililer Gününüzü Kutlarım.
M. Sadık Aslankara
8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Gününüz &
Dünya Kadınlar Gününüz kutlu olsun.
M. Sadık Aslankara
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iNTYwIiBoZWlnaHQ9IjMxNSIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC84QjVMcmdFSWNTVSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIGFsbG93PSJhY2NlbGVyb21ldGVyOyBhdXRvcGxheTsgZW5jcnlwdGVkLW1lZGlhOyBneXJvc2NvcGU7IHBpY3R1cmUtaW4tcGljdHVyZSIgYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuPjwvaWZyYW1lPg==
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iNjUwIiBoZWlnaHQ9IjM2NiIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC84QjVMcmdFSWNTVT9zdGFydD0xIiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgYWxsb3c9ImFjY2VsZXJvbWV0ZXI7IGF1dG9wbGF5OyBlbmNyeXB0ZWQtbWVkaWE7IGd5cm9zY29wZTsgcGljdHVyZS1pbi1waWN0dXJlIiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iNjUwIiBoZWlnaHQ9IjM2NiIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC9JdWRLcFlTLWx3ND9zdGFydD0xJnJlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iYWNjZWxlcm9tZXRlcjsgYXV0b3BsYXk7IGVuY3J5cHRlZC1tZWRpYTsgZ3lyb3Njb3BlOyBwaWN0dXJlLWluLXBpY3R1cmUiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMjkwIiBoZWlnaHQ9IjE2NCIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC9JdWRLcFlTLWx3ND9zdGFydD0xJnJlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iYWNjZWxlcm9tZXRlcjsgYXV0b3BsYXk7IGVuY3J5cHRlZC1tZWRpYTsgZ3lyb3Njb3BlOyBwaWN0dXJlLWluLXBpY3R1cmUiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iNjUwIiBoZWlnaHQ9IjM2NiIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC9LMDRvSjRCbTVFWT9zdGFydD0xJnJlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iYWNjZWxlcm9tZXRlcjsgYXV0b3BsYXk7IGVuY3J5cHRlZC1tZWRpYTsgZ3lyb3Njb3BlOyBwaWN0dXJlLWluLXBpY3R1cmUiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMjkwIiBoZWlnaHQ9IjE2NCIgc3JjPSJodHRwczovL3d3dy55b3V0dWJlLmNvbS9lbWJlZC9LMDRvSjRCbTVFWT9zdGFydD0xJnJlbD0wJmF1dG9wbGF5PTEiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvdz0iYWNjZWxlcm9tZXRlcjsgYXV0b3BsYXk7IGVuY3J5cHRlZC1tZWRpYTsgZ3lyb3Njb3BlOyBwaWN0dXJlLWluLXBpY3R1cmUiIGFsbG93ZnVsbHNjcmVlbj48L2lmcmFtZT4=