Sayfa Yazısı
M.Sadık Aslankara’nın her 7 günde bir kendi sitesi (www.sadikaslankara.com) için yazdığı yazılar aşağıda listelenmektedir.
SAYFA YAZISI; ‘EDEBİYATIMIZ GEÇMİŞİNDEN KOPUK’ MU..
“Günümüzde genç yazarlar, kuşaklar boyu gelişen / geliştirilen edebiyatımızdan habersizler. Okurlar da öyle. Gündelik, marka bir edebiyat sürüyor. Geçmişinden kopuk. Yaşam ve toplum gerçeğine…
SAYFA YAZISI; DİŞİL DUYARLIK; SAHİPLENMEK…
Çok değil, bir hafta geçti üzerinden, bütün toplumu derinden sarsan bir haberle yüreğimiz ezildi; “Bir günde 8 kadın katledildi,” başlığıyla acı bir haber yer aldı kitle iletişim organlarında.
8…
SAYFA YAZISI; ROMANIMIZDA ‘YÜZYILIMIZ’ YOK MU…
“Necip Mahfuz’un bir romanını okuyorsunuz örneğin, bunda Mısır’ın bütün bir yüzyılını görebiliyorsunuz. Bizde böyle mi? Yaşar Kemal’e bakıyorsunuz, var mı, yok. Orhan Kemal’e bakıyorsunuz, var mı,…
SAYFA YAZISI; ‘YAZAR YAZARI OKUMUYOR’ MU..
Bir hanımefendiyle beyefendi eliyle işaret verdi. O anda sormadım adlarını, söyleşi sona erdiğinde tanışırdık nasılsa kaçınılamaz biçimde. Nitekim öyle oldu, Daha önceden tanımadığım ancak adlarını…
SAYFA YAZISI; YAZINSAL BASKILAMA-BASKILANMA…
Yaşamda hemen her zaman görülebilen, yoğun enerji toplanması, buna bağlı ortaya çıkan “baskı” ya da “basınç” olarak nitelenip bir tür “katılaşma”ya dönüşebilecek “baskılama”, “baskılanma” olgusunun…
SAYFA YAZISI; YAZINSAL LİBİDO..
14 Şubat 2017’de Dünya Öykü Gününde, Sevgililer Gününde başlamıştık yayına. 15 Şubatta, önümüzdeki perşembe yazmak yerine 14 Şubatı karşılayan bu hafta kalem oynatayım istedim özellikle.
SAYFA YAZISI; BİR İNTİHAL DAHA MI VAR..
“İntihal” sözcüğünün havada uçuşup arada birdenbire parlayıp ortalığı bir anda tutuşturuverdiği, farklı kesimlerde eğlenceli tartışmalara yol açtığı, ötesinde ağız dalaşına döndüğü, mahkemelere…
SAYFA YAZISI; GAZETELERDE ‘ÖYKÜ PATLAMASI’…
Gazetelerde yayımlanan öyküler, aynı zamanda yazarlarımızın, bu arada öykücülerimizin de en önemli telif kaynağıydı denebilir. Nitekim sonraları Melih Cevdet’ten Cahit Sıtkı’ya Orhan Veli’ye pek çok…
SAYFA YAZISI; ‘ÖYKÜDE PATLAMA’ NASIL YAŞANDI..
Leyla Burcu Dündar, Edebiyat Sosyolojisi Açısından 90’larda Türk Öyküsü (Hece, 2016) adlı yapıtında “öyküde patlama” olgusuna yoğunlaşırken, veri tabanına yerleştireceği yazarların 1990-2005 arasında…
SAYFA YAZISI: KADIN-ERKEK YAZAR ORANINDA DEĞİŞİM..
“Veri tabanında yer alan 437 öykücü içinde 129 kadın, 308 erkek bulunmaktadır.” Buna göre, “…1990’lı yıllarda kitabı yayımlanmış öykücülerin %29.5’i kadın, %70.5’i erkektir.” “Ancak onyıllara göre…
SAYFA YAZISI: ‘ÖYKÜ PATLAMASI’NI YORUMLAMAK..
Ne zaman bir “90’lar edebiyatı” lafı geçse, yanı sıra “öyküde patlama” da pilav üstü kuru fasulye benzeri anımsanır, anımsatılır.
Artık bu, öyküyle uzak-yakın ilişkisi olan herkes için bildik bir…
SAYFA YAZISI: SANAT; TEKNEDE HAMUR, FIRINDA SOMUN…
Teknedeki hamuru, gereken sürede işlemez, hamura dönük işlemenizi ya da tasarımınızı yine gereken sürede tepsiyle veya başka yolla fırına vermezseniz, bu eyleminizde kayıp, kayıplar yaşanması olası…
SAYFA YAZISI; CUMHURİYET ÖYKÜCÜLÜĞÜMÜZÜN GELİŞİM EĞRİSİ..
Cumhuriyet öykücülüğünü yuvarlamayla cumhuriyetin kuruluş tarihiyle birlikte ele alıp işlemeye girişirsek eğer, bu başlık altında ona da yüzyılı bulan ömür biçmemiz gerekiyor.
Yok, eğer 1928 Harf…
SAYFA YAZISI; BİR YAZAR_ ÁGOTA KRİSTÓF…
Türkçede son yıllarda tanıdığımız önemli yazarlardan biri de Ágota Kristóf (1935-2011) oldu. İkinci Dünya Savaşının, göçmenliğin, kadınlığın, şiddetin acılarını yaşayıp aramızdan ayrılan yazarı biz,…
SAYFA YAZISI; KENDİNE DÖKÜLEN DENEMEÇ…
“Dönemeç” denir ya hani, dışımızdadır, oradadır, pusudaymışçasına öylece bekler, bu yüzden görmezsinizdir de, bir somut nesnedir, olgudur, durumdur vb. öylece durur, vardır, karşımızda âdeta bizi…
SAYFA YAZISI; ROMAN SANATINDAKİ ROMAN SAATİ..
Roman, anlatılan-aktarılanlarla başlayıp biten, farklı kahramanların birbiriyle, olan-bitenle ilişkilerinin dizildiği bir yazın sanatından ibaret değil.
Romanın yapıtta kurduğu, bunu dizge halinde…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÇOKSATARLIKTA SIRADANLAŞMA…
Üstün Dökmen, son sıralar yayımladığı birbirinden güzel çözümleyici yazılarından birinde, “Sanat sanat için mi toplum için mi,” türündeki o bildik sorudan kalkarak “Reyting mi önemli sanat mı?”…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara_ ÖDÜL KAZANMAK, ÖDÜLE LAYIK OLMAKI..
Ödül kazanmak, ödüle değer bulunmak, ödülü hak etmek, ödülü bileğinin hakkıyla almak, ödüle layık olmak, ödüle hakkını vermek, ödülün gereğini yerine getirmek, ödüle vefa duygusuyla bağlı kalmak……
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BAŞAYDINLANMACI ATATÜRK..;
Herkese Bilim Teknoloji dergisi, “Cumhuriyetin 100.Yılı”na ayırdığı 26 Ekim tarihli 394. özel sayısında Atatürk’ün açtığı Aydınlanma çığırı üzerinde duruyor ağırlıklı olarak.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ANKARA HACISI OLMAK..
2022’nin 10 Kasım tarihli “Bir Yazar Olarak Atatürk” başlıklı “Sayfa Yazısı”nda şu notu düşmüştüm: “Atatürk, cumhuriyetin ilk yazarı.”
Böyle bir yargıya varışımda gerekçelerim nelerdi, bunları da…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; 100’LÜK CUMHURİYETİ KURAN KUVAYIMİLLİYECİLER…
Bugün 100. yılını kutladığımız Cumhuriyeti kuranların her biri Kuvayı Milliyeciydi. Onları etli-canlı insanlar halinde gözlerimizde canlandırmak güç gelebilir. 1880’ler 90’lar eşiğinde, on dokuzuncu…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ROMANIMIZIN GELİŞİMİNDE CUMHURİYET..
İlk kez tam yüzyıl önce basılmış olan Orhan Mithat'ın (1894-1964) Aşk İhtiyacı adlı romanı, bu konuyu yeniden düşünmeme yol açtı diyeyim.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; CUMHURİYET’MİŞ TOLSTOY’MUŞ UMURUNDA MI…
Birilerini, gençleri hele de gençleri suçlayıcı önyargıyla girişiyor değilim yazıya, başlık böyle bir çağrışıma yol açıyorsa bu türden bir niyet taşımadığımın bilinmesini isterim doğrusu işin başında.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; NE KADAR ÖYKÜ, O KADAR ÖDÜL…
Son yıllarda farklı öykü yarışmalarında üstlendiğim seçici kurul üyelikleri, özellikle öykü sanatı açısından bu yarışmalara farklı açılardan yaklaşabilmeme de fırsat tanıdı diyebilirim. Böylelikle,…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; O TEK KİTAP İÇİN SEVGİYLE VERİLEN ÖMÜR..
“Sanırım pek çok kişi ömrünün talihli bir anında çok etkili tek ürünler verebilecek noktaya gelir. Ama edebiyatı yapan birikim, bu anlık başarılar değil ömürlük çabalarla olgunlaştırılan özel…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; İLK KİTAP İÇİN BU ACELE NİYE…
Bir yazar, nice yaş da alsa, erişkinleşip nice olgunluğa da ulaşsa yayımladığı ilk kitap, hep ilk kitap olarak kalacak, kayıtlara “ilk kitap” notuyla geçip bu notla anılacaktır, kaçınılmaz bir…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; KURU FASULYE Mİ KEREVİZ Mİ…
Her birimizin, kendimizi “biz” olmaktan kurtarıp “ben” olmaya doğru yönelerek hayatın içinde kendi yaşamımızı çevirmeye çalıştığımız da bir olgu. Yaptığımız ilk iş ne oluyor peki? Alışkanlıklarımıza…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SAHAFTAN AL HABERİ…
Sahafla yaptığınız ilk alışveriş, bir ilişkilenişin de önünü açabilir.
Çünkü bir-iki yeniden uğradığınızda görüşmeleriniz, esnaf-müşteri ilişkisini aşacaktır kısa sürede, hal hatır sormaktan çıkıp…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; DERS VERMEYE ŞAHİN ÖDEV OKUMAYA KUZGUN…
Böyleleri, küçük dağları ben yarattım diyen kibirli halleri yanında boş teneke misali aslında nasıl tıngırdadıklarının da ayırdına varamaz bir türlü. Bunların kimileri de “Ağır ol, molla desinler,”…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SAİT FAİK’İN ‘ÖYKÜ SEÇKİSİ’…
Gelin şimdi Sait Faik’in “seçki” konusunda yaşadıklarına göz atarak, bir yandan herhangi yazarın kendi öykülerinden yapacağı seçki konusunda ileri geri düşünce üretelim öte yandan bu konuda yapılanlar…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ‘DÜNYA ŞAHESERLERİ ANTOLOJİSİ’…
“Antoloji”, kullandığım bir sözcük değil, Allah muhafaza, bir an diliniz sürçer “ontoloji” deyiverirsiniz, eh, o zaman yandı gülüm keten helva.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAZINIMIZDA BİR KILAVUZ; SADRİ ERTEM…
Anadiliniz Türkçeyse, bu dilde ürün vermeyi sürdürürken diyelim bu arada “kadın” odaklı bir anlatı kurmaya yöneldiyseniz, Virginia Woolf’u kılavuz alarak yapıt üretmeye girişmeniz doğru olur mu?…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAZINDA KILAVUZ YAZARLIK…
Her dilde, o dilin yazınında öncü yazarlar vardır, her dilde yaratılmış edebiyatın, beylik deyişle söyleyecek olursak “motto”sunda vardır bu. Daha sonra gelip ileriki yıllarda kaleme sarılacak kim…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜ SEÇKİSİ HAZIRLAMAK…
Kişinin yayımlanmış herhangi öykü seçkisine bakıp buna dönük değerlendirmeye girişmesiyle kendisinin bir öykü seçkisi düzenleyip sunması apayrı işler.
Öykü alanında geniş bir yelpazeye yayılı…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜ SEÇKİLERİ ÜZERNE GELİŞİGÜZEL DÜŞÜNCELER…
1990 Kuşağı öykücüleriyle yaşanan son büyük yükselişte, ama daha çok 2000’ler eşliğindeki günlerde öykücülüğümüzde neredeyse alışkanlığa dönüşen önemli bir eylem biçimi olarak yayımlanan öykü…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜYÜ YAZARAK OKUMAK…
Yücel Balku, “Sisten Sonra” adlı öyküsünde, anlatıcısını, öykü kişilerinden hareketle düşündürür, iç-sesle ona şöyle söyletir:
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; METİNDE ‘ESKİMİŞLİK’…
1946’da bir gazetede tefrika edildikten şu kadar yıl sonra Eyüp Tosun’un, bin emekle bulup ortaya çıkardığı Melih Cevdet Anday’ın “ilk roman”ı Barem Kanunu (Everest, 2023) üzerine “Kitaplar Adası”nda…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ANADOLU MEŞESİNDEN ANADOLU ÖYKÜCÜLÜĞÜNE…
“Anadoluluk” derken, bunu dile getiren ifadeyi payda temelinde aldığımı, “Anadoluculuk” gibi bir kavrayıştan uzak durduğumu belirteyim ilkin. Burada söylenmek istenen, Memduh Şevket Esendal’ın tüm…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; FARUK DUMAN BİZE NE SÖYLÜYOR…
Faruk Duman, Türk yazınının doruk yapıtlarından saydığım romanı Sus Barbatus! üçlemesini yayımladıktan sonra, yazınsal açıdan en az bunun kadar, hatta bir başka açıdan, kendi yazınsal yolunun,…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAZINSAL TAYF…
“Yazınsal tayf” deyişi, “yazınsal çokseslilik” söyleyişiyle karıştırılabilir bir çalım, aynıymış gibi algılanabilir pekâlâ, oysa bu iki terimi apayrı düzlemlerde alıp değerlendirmek gerekiyor.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; CUMHURİYETİ, YAZARLARIYLA KUTLAMAK …
Erhan Bener fotoğraflarının, yapıtlarıyla ilgili broşürlerin vb. yer aldığı, özenle hazırlanmış bir dosya.
Rahatsız olduğu dönemdi demek ki yazarımızın. Kısa bir süre sonra da yitirmişiz onu. Ölümü…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ESENDAL ÖYKÜSÜNE FARKLI BAKIŞLAR…
Memduh Şevket Esendal (MŞE) öyküsüne farklı bakışlar derken onun öykülerine, öykücülüğüne, dünden bugüne değişen öykü kavrayışımız, algımız temelinde bir bakıştan yaklaşımdan, bu çerçevede yeni…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; İŞLEME BİÇİMİ OLARAK EDEBİYAT…
Her canlı, yaşam kuşatmasının dayattığı bir çevre/dış dünya gerçekliğiyle karşı karşıya, tüm canlılar bunu, kendi anadilinde algılıyor doğallıkla. İnsan da karınca da yosun da, bunu algı çarkına…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜDE HİKÂYE KULLANIMI…
Öyküde, hikâye kullanımıma geçerken, önceki haftanın yazısında yer bulan birkaç tümceden kalkarak bunları yeniden biçimleyelim, bu doğrultuda altını çizelim ilkin:
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜDE HİKÂYENİN KURULUMU…
“Öykü”, Arapça “hikâye” yerine, bunun Türkçedeki karşılığı olarak kullanılan bir sözcük. Bu çerçevede dilciler, öyküyle hikâyenin kastedildiğini, hikâyenin de doğrudan öykü anlamına geldiğini…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAZMAK, YAYIMLAMAK…
Çeyrek yüzyıl geçti, Uykusu Sakız’da, Memet Fuat’ın bir sözünü almıştım yorumsuz:
"Bu oldukça garip bir tutum. Övünerek söylemiyorum bunları, övünülecek bir şey değil. Yazma gücünüz varsa bunu…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SANATTA YETİNMESİZLİK…
Tiyatro, sinema, resim, müzik vb. alanların sanatçılarına oranla yazarlık, hemen hiçbir özel harcama gerektirmeyen iş bağlamında alınabilir görece.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜCÜLÜĞÜMÜZE DOĞAN YENİ BİR AD; ESENDAL…
Ayırdındayım, “ironik” bir başlıkla giriyorum yazıya.
Öyle ya doğumunun 140, ölümünün 70. yılında, telif haklarının bile artık kamuya geçtiği bir evrede Memduh Şevket Esendal’ı, “Öykücülüğümüze…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; POST-OKUR…
Dıştan bakıldığında, sanki her ülke, sanatsal işleyişini, kendi özgül yapısına dayalı sürdürüyormuş, okur buna göre biçimleniyormuş gibi görünse de artık dünya bütününde kendisine görece yer bulamayan…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; KENDİNİ GİZLEYEN OKUR…
Bir yazarın halka dönük yaklaşımla halk romancılığı, halk hikâyeciliği vb. yönsemeleri benimseyip sonuçta salt metin yazımı-metin okutma yetisine dayalı bir ilişki aracılığıyla, doğal yoldan okurla…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; GÖLGEDEN KURTULAN OKUR…;
Başlangıçta yazı yoktu elbette, eylem vardı yalnız, hareket, devinim yani. Canlı-cansız tüm varlıklar, evrenin işleyişi yönünde bundan etki alıp buna göre tepki veriyordu.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; İLETİŞİM DİLİYLE YAZARLIK…
“Anadili”, “anadil” sözcüklerini birer kavram bağlamında temellendirmiş, böyle girmiştik konuya.
Sözlü, hatta yazılı anlatım yetenekleriyle çevrelerinde, herkesi ağzının içine baktıracak kertede…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SALKIM HİKÂYE, ÇİLTİM ÖYKÜ…;
“Sokak Türkçesiyle Yazarlık” başlıklı önceki yazımın ardından, Eva Selin’den okuduğum, “Transmedya Ekosistemine Eleştirel Bir Bakış” diyerek sunulan Transmedya Kültürü (Lejand, 2022) adlı kitabı da…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SOKAK TÜRKÇESİYLE YAZARLIK…
“Sokak Türkçesi” derken, “sokak İngilizcesi” vb. söyleyişlere benzer bir ayırmadan, kategorize edişten söz ediyorum.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; DURAĞAN BİR HAYATIN ORTASINDA…
Kanaldan kanala, siteden siteye geçip haberden habere koşuyor, büyük, sonsuz bir acıyla kıvrandığımız halde gözümüz kulağımızı, aklımız ruhumuzu yaşananlardan bir türlü ayıramıyoruz.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YEDİNCİ YILDA GEÇMİŞE YENİDEN BAKMAK…
Bu haftanın “Sayfa Yazısı”, aynı zamanda yedinci yayın yılımızın da ilk yazısı. Böyle de olsa yazıyı, 6 Şubat 2023’teki depremin ardı sıra hiçbir zaman unutulmayacak acılarla yaşamakta olduğumuz bir…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BEN NASIL BİR ELEŞTİRMENİM…
Kendi payıma, “eleştirmen” olduğumu söylüyor değilim, yazarlığımla ilgili böyle bir niteleme getirmedim hiçbir zaman. Bunu, dışımdakiler söyledi hep. Onlar beni “eleştirmen” olarak görebilir kuşkusuz,…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YARATICI YAZARA YARATICI OKUR OLMAK…
Salt okuryazarlıkta yaratıcılık, metni derli toplu kurmak ya da okumaya dönük düzen getirici yaklaşım sağlamak türünde bir yaratıcılık olarak kabul edilebilir elbette.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖDÜLLER ÜZERİNE…
Edebiyat alanında, özellikle öykü, roman türlerine dönük ödüllerle ilgili değinilerim olmadı değil, ancak baştan sona konuya özgülenmiş herhangi yazı kaleme almış değilim bugüne dek.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ‘KÜÇÜK İNSAN’IN ‘BÜYÜK YAZAR’I OLMAK…
Maddi varlığını koruyup sürdürebilmek amacıyla sürekli olarak “gelecek”, “geçim”, “iş” kaygılarının pençesinde yeme, barınma, çoğalma dürtüsüyle yaşayan, bu açıdan bakıldığında kimi duyarlıkları,…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜ-ROMANDAKİ ‘KÜÇÜK İNSAN’…
Füsun, “küçük insan” derken, “‘küçük insan’ı anlatan her öykücünün küçük insanı başka diyor” ya, edebiyat dünyamızda özellikle Sait Faik’ten Orhan Kemal’e geçen, yazın çevrelerinde “küçük adam” olarak…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜ DENKLEMİNDE OKUR-YAZAR AYAĞI…
Öyleyse “iyi öykü” için yazar ve okur çatalında işlerin olağan bir akışla iyi gitmesi umulur, bir sacayağını oluşturması beklenen üçüncü ayak, sonradan gelecek demektir, yani “öykü sanatı” “öyküleme”.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; İYİ OKUR İYİ ÖYKÜ DENKLEMİ…
“Okurluk”, “yazarlık”, ister tek sözcük halinde “okuryazar” karşılığında kullanılsın isterse “okur” veya “yazar” denilerek farklı birer sözcük olarak nitelensin birbiriyle iç içe, anlamdaş düzlemde…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; CUMHURİYETİN OKURYAZARI VE ÖYKÜMÜZ…
Önceki yazılarımın özeti bağlamında, son ikisini harmanlayıp şöyle bir önermeye varabiliriz:
“Cumhuriyet, öykümüzün ulaştığı bugünkü düzeyin ana dayanağı olarak öyküde bir okur pınarı da yarattı…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; GELECEKTEKİ ÖYKÜMÜZ ÜZERİNE
Bilim, düşünce alanında olduğu gibi her sanat dalında da mayalanmanın ana bileşeni, katıksız bir “özgürlük” hep.
Önceki yazımda şöyle demiştim:
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜNÜN GEÇMİŞİ GELECEĞİ…
İlk öykü kitabı Ah Bayım Ah (Bilgi, 1975) yayımlandığında yazınımızdaki farklı biçemiyle öykücülüğümüzün 1970’ler yükselişinde rol oynayan kalemlerden Nazlı Eray’ın, bu kez aynı zamanda “Onur Yazarı”…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAPIT YEDİVERENDİR…
Her sanatçı, üzerinde çalıştığı her neyse; şiir, öykü, roman veya resim, müzik, tiyatro, sinema ne olursa artık, çalışmasını tamamladığını düşünüp de, buna karar verdiğinde, imza olarak kendisini…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; EDEBİYATIN SANATSAL ÖZÜ…
“Sanatın –haydi alanı şimdilik biraz daraltalım: Özellikle de edebiyatın- türlü dallarında zaman zaman tıkanmalar yaşanır ve gözlenir. Kimi zaman çoğaltmacılık ve kemikleşme tehlikesinin çanlarını…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BİR YAZAR OLARAK ATATÜRK…
Bir yazar olarak aldığınızda, Atatürk’ün hep aynı sözleri söylediğini ya da değişke bağlamında bunları birbirinin yerine koyduğunu, bu durumun da görece tekdüzelik yansıttığını, hatta üsluba sırt…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YIĞINDAN KİTAP AYIRMAK…
Füsun Akatlı, öykücü, oyun yazarı, tiyatrocu Ülkü Ayvaz’ın, İşlerin Yolunda Gitmesine Engel Olan Kim? (1984) adlı öyküler toplamı üzerine kaleme aldığı yazısına şöyle giriyor:
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BİLİM VE SANATTA CUMHURİYET İVMESİ…
Toplumun bütün kesimleri gördü gerçekliği, olguyla yüzleşti, yüzleşmeyi sürdürüyor.
Cumhuriyet, yüzüncü yılına girerken uyanabildiysek ne âlâ! Ama uyanamadıysa eğer, yandı gülüm keten helva. Meğer…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BELGESEL SİNEMA; SANAT-BİLİM BULUŞMASI…
Fuat Uzkınay’dan Nâzım Hikmet’e farklı alanlardan daha pek çok insanın katkısıyla gelişip büyüyen belgesel sinema sanatı, bundan yetmiş yıl önce bir kez daha güçlü bir soluk eşliğinde alevlendi,…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BELGESEL SİNEMA ATEŞİNİ YAKANLAR…
Hep birlikte bunu bekliyormuşuz meğer, karantina günleri hiç mi hiç geri gelmeyecekmiş duygusuyla her birimiz attık kendimizi dışarıya. Sinema kadar tüm etkinlikler de doludizgin bir mevsimden içeri…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SANATIN BİR PAYDASI OLARAK TİYATRO…
Tiyatrolar arka arkaya perde açıyor, sinemalar festivallerle salonları süslüyor.
Bütün sanatlar, yaşamın içinden doğdu elbette, bir öykünme, oyun temelinde. Bunlar yaşamın damıtılmasına dönük…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ‘YAZINSAL DİL’DEN NEYİ ANLAMAK GEREK;
“Yazınsal dil”, gidip gelip üzerinde durduğum konuların başında geliyor.
Kimileyin sürdürdüğüm atölye çalışmalarında arkadaşlarımla paylaştığım kendilerini anlatı kurmaya dönük bir ufka…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BENİM DİL-YAZIN KILAVUZUM…
Kitaplar, yazarlar, dergiler, kütüphaneler yazın kılavuzumuz hep. Sonra tablolar, senfoniler, filmler, tiyatro oyunları, danslar, korolar daha neler neler, bunların her biri, yazmaya istekli, düşkün,…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; İLK ÖYKÜ KİTAPLARI ÜZERİNE…
Figen (Şentürk), Fadime Uslu’nun Instagram aracılığıyla gönderdiği bir ileti ulaştırdı bana, ulaştı ulaşmaya ama yanıtlamakta geç kaldım ben iletiyi.
Fadime, BirGün Kitap için bir dosya…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; KİM Mİ BU ‘C.S.’…
“Yazar olmak, olabilmek için çırpınış”, buna karşılık “sona doğru” yaşanan “horgörü”; Selim İleri, C.S. (Everest, 2022) adlı öyküsünde bir yazarı, gerek kendi içinden gerekse dışarıdan kuşatıp ezen,…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SAVAŞ BOZGUNU HAYAT…
On yıldır iki farklı mevsimde toplam dört ay Antalya Lara’da kalıyorum. Son gidişimde dikkatimi çekti, savaştan sıyrılmayı başarmış Ukraynalılar kıyıda sere serpe yatarken düzensiz erkek toplulukları…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜYÜ YENİDEN OKUTABİLME BAŞARISI…
Bir öykü, kendisini yeniden okutmayı, anlattıklarıyla değil anlatma biçimiyle, bu çerçevede sergilediği getirilerle başarır, tıpkı aynı fıkrayı başkalarıyla karşılaştırıldığında kendine özgü biçemiyle…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÇAĞIN TİNİ…
Kemal Gündüzalp’in, Öykü Dünyası adını verdiği ama henüz yayımlamadığı kitap çalışmasındaki şu satırlar dikkatimi çekti:
“Her çağın bir tini vardır. Çağın tinini yaşamak bazen yanılsamalıdır. Bu…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜ YAZARININ ARASTASI, DÜKKÂNI…
İnsanoğlu, kendine geldiği ilk çağlarda gördüklerini yorumlamaya, bunları anlayıp kavramaya çaba harcardı, günümüzdeyse kendini göstermek, ille göstermek için çaba harcayıp buna yarayışlı gedik açmak…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; NAKLİ HİKÂYE, AKLİ HİKÂYE…; ,
Şamandan bu yana süregelen bütün anlatılar, bu temelde birer nakli “hikâye ediş” sayılabilir. Gerek “geleneksel hikâye”nin gerekse “modern hikâye”nin kökeni bu “nakl”den geliyor. “Nakl”, “nakil ile…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ALTI YILDA İLK TATİL…;
14 Şubat 2017’de başlamıştık yayına. Başlığa çıkardığımız, “Sitemiz her Perşembe güncellenmektedir,” notuyla birlikte.
Gerçekten de o günden bugüne altı yıl içinde yüzlerce Perşembenin hiçbirinde…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ÖYKÜMÜZÜN CUMHURİYETE BORCU…
Getirdiği bireysel-toplumsal özgürlük, kazandırdığı haklar, kişiliğin gelişiminde bireye yönelik katkı, sonuçta kendisini gerçekleştirebilmenin önünü özgürce açtığı için tüm yurttaşların elbette borcu…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BİR METNİ YAZINSAL YAPAN…
Adı bilinen, klasikleştiği düşünülen ya da kabul edilen yazarların elinden çıkmış da olsa, imza salt bir yazara ait diye, o metnin ille “yazınsal” olarak kabul edilmesi gerekmez, çünkü her metin, onu…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BÜTÜNLENİK-PARÇALANIK EVREN VE BİLİMKURGU…
Başlangıçta insan, kendisini apansız karşısında buluverdiği bir evrenle yüz yüze, iç içeydi, bu evrenle bütünleşmekten başka bir seçeneği yoktu onun. Çünkü kendisini kuşatıp kucaklayan evren nesnel…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; SANATÇININ DEHA OLARAK PORTRESİ…
Yazar Ackroyd, yapıtında, Laurel’ın bu anısından sonra şu yargıyı paylaşıyor bizimle: “Bu olay, Chaplin’in sıra dışı azminin ve kendine güveninin bir örneğini oluşturuyor.”
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; ROMANI İNGİLİZCEDEN OKUYUP TÜRKÇEDE YAZMAK…
İki örnekten yola çıkarak açacağım başlıktaki konuyu.
Önceki yılların birinde Oğuz Demiralp, Turgay Fişekçi, Burcu Yılmaz, bir de adını vermek istemediğim yazar, güneydeki bir kıyıda birlikte…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAZINIMIZA GİREN CUMHURİYET TRENİ…;
Vicdan Efe’nin Komşu Duvarı (NotaBene, 2022) adlı öyküler toplamını okurken fantastik evreni, bilimkurguyla içlidışlı biçemiyle “Yaşam İstasyonu” adlı öyküsü dikkatimi çekmişti. Artık “yalnızca birer…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BELGESEL SİNEMA NEDİR, NE DEĞİLDİR…
“Belgesel sinema”, bir sinema sanatı kuşkusuz.
Bilindiği üzere bilimkurgu sinemasından, bilimin nesnel verilerini kullanması gibisinden bir zorunluluk aranmıyor, yeter ki kendi içinde tutarlılık…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; BAĞIMSIZ YOKSUL BELGESEL…
Bu hafta yeni bir belgeselimizle buluşturuyoruz sizleri: Rıfat Ilgaz. Yayımlanacak ilk bölüm, Rıfat’ın Cide’si… adını taşıyor. Önümüzdeki hafta yayına vereceğimiz ikinci bölümünün başlığıysa Cide’nin…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; DİLSEL GETİRİLERİYLE ‘SUS BARBATUS!’…
Faruk Duman, kendi roman gelişimi bağlamında sıçrama olarak alınabilecek, aynı zamanda yazınımız için farklı bir kazanç olduğu öne sürülebilecek Sus Barbatus! takım romanını noktaladı.
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; GENÇ-ERİŞKİN YAZARIN OKUMA YÖNELİMİ…
Aralıklarla üzerinde durduğum konulardan biri de yazarların okuma eyleminde, ayırdına varmaksızın sergilediği kuşaklar arası tutum farklılığı. Kuşak kavramı, yazınsal kuşak olarak değil de yaş…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAZINSAL İHANET…
“Aldatma”, “oyun”da anlamını üzerinde taşıyan yanıyla öne çıkıyor.
Ama “ihanet” geri dönüşsüz bir olguyu işaret ediyor.
Yazıya böyle girince, kimileri bunu kadın-erkek ilişkisi sarmalına dönük…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; YAZINSAL KÖRELMEDEN BİLENMEYE…
“Körelme”, “bilenme” birbirine zıt iki olgu.
Ama ne denli bilenirse bilensin her körelmenin ille açılacağı umulmamalı. Öyle ya, bir “körleşme” yaşandığında, daha doğrusu artık körleşmiş biri için…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; OKUMA HAYALLERİ ÜZERİNE…
Yılların getirdiği farklı telaşlar, sorumluluk gereği öne çıkan ya da bir nedenle okumak zorunluluğu duyulan kitaplar, ister istemez çok öncelerde zaten duymaya başladığınız, bunun için fırsat…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; TİYATRO, BİR EYLEM BİÇİMİDİR…
“Tiyatro, bir eylem biçimidir,” sözü, bir bütünü, bütünsel bakışı, yaklaşımı içerecektir zorunlu olarak. Bunun, salt eylemin-hareketin kendisi, alınan ivmeye dayalı yol-mesafe, bu yolu ortaya koyan im…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; TİYATRO, BİR DÜŞÜNÜM BİÇİMİDİR…
“Tiyatro, bir düşünüm biçimidir,” derken bunu, dünya tiyatrosu içinde kapladığı yerden kalkarak varlığını koymuş olan bir “düşünce tiyatrosu” kavrayışına özgü yaklaşım biçimi ya da buna yönelik…
SAYFA YAZISI M.S.Aslankara; 1950 KUŞAĞI; BİR ÖYKÜ AKADEMİSİ…
1950 Kuşağı öykücüleriyle bu yazarların öykücülükleri konusunda öyle çok yazıldı, haklarında öyle çok tartışılıp farklı yanlarından söz edildi ki, görece bugün kuşak odağında öne sürülebilecek her…