De -Ti -Şen’den Bugüne
Denizli Uluslararası Amatör Tiyatrolar Festivali
Serap Çerezci
Dile kolay… Bu sene Denizli’de Amatör Tiyatrolar Festivali”nin 31. si düzenlendi. Ulusal ve uluslararası pek çok amatör tiyatro topluluğu, Denizli’de bir hafta süresince tiyatronun renkli dünyasını ve festival coşkusunu yaşattı. Dört farklı partinin belediye başkanlığını döneminde devam etmiş ve etmekte olan, çeyrek asrı devirmiş, gelen bazı sanatçı ve katılımcılarının bu dünyadan göçüp gittiği orta yaşlarını sürmeye başlayan bir insan olgunluğuna ermiş festivalin tarihçesini araştırmayı doğrusunu söylemek gerekirse oldukça renkli ve cazip bulduk. Denizli’ de şehir tiyatronun başlangıcı olarak karşımıza çıkan De- Ti ile de bu sadece tanışmış olduk.
Festival Tarihini yazarken, De-Ti kurucusu Sadık Aslankara, De-Ti oyuncuları Serdar Bordanacı (Bordonacı), Mustafa İkizoğlu, Murat Ergür, Denizli Belediye Başkanları Ziya Tıkıroğlu, Ali Marım, Denizli Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Sinan Küçüköz, Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuarı Sahne Sanatları Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nurhan Tekerek, ile röportajlar yaptık. Denizli Hizmet Gazetesi Arşivi’nden istifade ettik. (Önemli not: Bunun tek yanlı bir yararlanma olacağı olasılığı gözden uzak tutulmamalı.)
İlk olarak De-Ti’ nin (Denizli Tiyatrosu) düzenlediği, o dönemdeki ismiyle (DeTi Şen) (De-Ti-Şen) olan Amatör Tiyatrolar Şenliği’nin hikâyesi ile söze başlayalım. 1982-1987 yılları arasında De-Ti oyuncusu olan Serdar Bordanacı (Bordonacı) o günleri şöyle anlatıyor. “Ben aslen Orduluyum. Tiyatro tatile girdiğinde, yaz aylarında, Ordu’ya giderdim. Biliyorsunuz, Darülbedayi’den sonra ilk belediye tiyatrosu 1964 yılında kurulmuş olan Ordu Belediyesi Karadeniz Tiyatrosu’dur. O.B.K.T.’nin tiyatro şenliği düzenlediğini öğrenince, Sadık Aslankara’ya (De- Ti Genel Sanat Yönetmeni) “Ağabey biz de liseler arası şenlik düzenleyelim” dedim. “Böylelikle hem gençlere tiyatroyu sevdirmiş olacak, hem de büyük sıkıntı yaratan oyuncu kadrosu için, kaynak yaratmış olacaktık”.
Sadık Aslankara aynı sürece ilişkin anılarını bizlere aktarırken önemli bir misyona da değindi. “1985 yılı Unesco tarafından üye ülkelerde “Dünya Gençlik Yılı” olarak ilan edilmişti ve bu doğrultuda çeşitli etkinliklerle “Gençlik Yılı” olarak kutlanması önerilmişti. Ben de herkesin oyuncu, herkesin seyirci olduğu halkın katılımının sağlandığı, herkesin bağdaş kurarak şenlik sofrasında paylaşımda bulunduğu (,) sunumdan çok paylaşımın olduğu antik dönemlerdeki gibi hayal ettiğim bir şenlik yapmak istedim”.
Dönemin Denizli Belediye Başkanı, sanat ve kültür çalışmalarına gönül vermiş Ziya Tıkıroğlu’dur. Çatalçeşme Oda Tiyatrosu’nu ve Açık Hava Tiyatrosu’nu Denizlilere kazandıran başkan, De-Ti’nin şenlik fikrine sıcak bakar.
Dönemin liselerine duyurular yapılır. Okulların müsamere kolları heyecanla çalışmalara başlar. Yine her zaman olduğu gibi; taşrada dönemin aydınları olan öğretmenler, öğrencilerini şenliğe hazırlarlar. Bu eğitim kadrosu içerisinde Mehmet Yıldırımlı, (Mehmet Yazırlı olmalı) Gürkan (Gökhan) Adalı, Meriç Adalı gibi Denizli’de önemli yer tutan isimler bulunmaktadır. (Bu adlar arasına, aşağıda ödüllendirildiği belirtilen Cumhuriyet Lisesinin öğretmeni Betül Kaplan da eklenebilir kanımca. Ancak çok geniş bir öğretmen kitlesi desteği unutulmamalı.)
Mayıs ayında düzenlenen ilk şenliğe altı lise, yirmiiki öğretmen ve yüzbeş öğrenci katılır. Şenlik boyunca yedi oyun sergilenir. Festivalin ilk gününde, Altan Doğu, Bülent Berkman ( Milliyet Sanat Dergisi Temsilcisi), Tahir Özçelik ( Tiyatro eleştirmeni), Adalet Ağaoğlu (Roman ve oyun yazarı), Özden Çandır ( Dönemin İl Turizm Kültür Müdiresi) (İl Kültür ve Turizm), Hüsnü Okumuş’un ( Hürriyet Gazetesi Denizli Temsilcisi) katılımıyla Türk Tiyatrosu’nun içerisinde bulunduğu durumun tartışıldığı bir panel düzenlenir
Şenliğin açılış oyunu, Nisa Serezli – Tolga Aşkıner Tiyatrosu’nun sergilediği Turgut Özakman’ın “Töre” isimli oyunudur. 19 Mayıs 1985 günü açılış kokteyli ile başlayan ilk şenlik, 29 Mayıs günü Şenliğin sonunda, kapalı spor salonunda katılan gruplara farklı dallarda ödüller verilmesiyle noktalanır. Bu ödüller kapsamında, Cumhuriyet Lisesi dört dalda ödüle layık görülmüştür. Denizli Lisesi’nin yarışma dışı sergilediği “Deli Dumrul” isimli oyun büyük hayranlık toplamıştır..İkinci şenliğin Ege illeri çapında yapılacağı belirtilir.
1986’daki ikinci tiyatro şenliği Denizli Turizm ve Kültür Müdürlüğü, (Öncekiler gibi düzeltilmeli.) Denizli Milli Eğitim Gençlik ve Spor Müdürlüğü ve De-Ti tarafından organize edilir. İkinci yılla birlikte şenlik çevre ilçelerden ve Ege Bölgesi’nden gelen tiyatro grupları ile belirli bir ivme kazanmaya başlar.
İl genelinden Denizli Lisesi, Anafartalar Lisesi, Denizli Vali Vekfi Ertür Kız Meslek Lisesi, Çameli Lisesi, Denizli Eğitim Yüksek Okulu Tiyatro Topluluğu ile Aydın Kızılay Tiyatro Topluluğu, Söke Amatör Sanatçılar Tiyatro Topluluğu, Çine Meslek Lisesi şenliğe katılım başvurusunda bulunur.
19 Mayıs günü başlayan şenlik, Çatalçeşme Oda Tiyatrosu ve Açık Hava Tiyatrosu’ndaki gösteriler ile on gün sürer. Şenliğe konuk olarak katılan, 9 Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tiyatro Topluluğu, elli kişiden oluşan dev öğrenci ekibiyle, Prof. Dr. Özdemir Nutku yönetiminde Turgut Özakman’ın “Resimli Osmanlı Tarihi” isimli müzikal oyununu sergiler. Şenlik kapsamında, Denizli Beledi Konservatuarı çocuk korosu, Erinç Özmen yönetiminde iki konser verir. Görüldüğü üzere şenlikte yalnızca tiyatro gösterimleri değil aynı zamanda müzik dinletileri de yapılmaktadır.
Şenliğe il dışından katılan ekipler, Pamukkale’de bulunan Kırıkçatal gibi küçük pansiyonlarda misafir edilir. De-Ti’de bulunan gençlere; ekiplere ve oyunu izlemeye gelen seyircilere mihmandarlık yapmaları için görev verilir.
Bu şenlikte de, katılan ekiplere ödüller verilir. Ekip çalışması özendirme ödülü Denizli Vali Vekfi Ertür Kız Meslek Lisesi ekibine, sahneye koyma ödülü yine aynı lisenin iki “bayan” öğretmeni (Bu iki bayandan biri Tartılacı, öteki Saraçoğlu; ilk adları da öğrenildiğinde yukarıda adı geçen öğretmenler arasına bunlar da alınabilir.) ve Yurt- Kur Müdürü’ne, “bayan” oyuncu özendirme ödülü Çine Meslek Lisesi ekibine, erkek oyuncu özendirme ödülü Aydın Kızılay Tiyatro Topluluğu’na verilir. Bütün bir yıl, şenlik için hazırlanan amatör oyuncular için alınan ödüllerin değeri paha biçilemez olsa gerektir.
1988 ve 1989 tarihlerinde düzenlenen De-Ti Şen’in konuklarından biri de Çukurova Üniversitesidir. D.T.C.F.’den mezun olduktan sonra, Adana’ya eğitim vermeye gelen kendisi de aslen Adanalı olan ilk “okullu” tiyatro sanatçısı Nurhan Tekerek ve öğrencileri de iki yıl üst üste “Sahneye Koyma ve Özendirme” Ödüllerini kucaklayacaklardır. O günleri yad ederken Nurhan Hocamızın kullandığı “Çukurova’dan Denizli’ye uzanan tiyatronun oluşturduğu o eşiz gönül köprüsü” ifadesi aldığı manevi motive edici gücü aldığını gösteriyor. Nurhan Tekerek Hoca o dönemdeki ruh halini şu sözlerle dile getiriyor. “Yıl 1986… Fakültelere konulan seçimlik dersler kapsamında verdiğim “Tiyatroya Giriş” ve “Uygulamalı Tiyatro” derslerim… İçimde dönemin tüm ağırlığına rağmen taşıdığım ya da taşımaya çalıştığım o renkli mi renkli, neşeli mi neşeli, eğlenceli mi eğlenceli, cıvıl cıvıl ve umutla karışık tiyatro yapma coşkum. İşte bendeki bu coşku ve umut her şeye rağmen tiyatro yoluyla bir çekim merkezi oluşturdu üniversitede. Sadık Aslankara ile tanışmamız da bu döneme denk düşer”.
İşte böylesine hayat dolu olan genç hoca öğrencilerini arkasına topluyor ve EphraimKishon’un öykülerinden uyarladığı “Kısa Oyunlar”a, Polyakof’un “Bir Öykünün Öyküsü” ve Ionesco’nun “Önder”ini ekliyor “Kısa Oyunlar” ile ilk kez 1 Haziran 1988’de
şenliğe katılıyor ve sahne alıyordu. Bu denli heyecana sahip olan genç bir hoca aynı zamanda şenlikte bir geleneği de başlatacaktı. Günümüzde de sürdürülen valilik önünden başlayıp halkın Çatalaçeşme Oda Tiyatrosu’na kadar süren, katılımcı ekiplerin oluşturduğu kostümlü, davullu zurnalı “Şenlik Yürüyüşü”…
Toplam dokuz tiyatro topluluğunun katıldığı şenlikte, Manisa, Samsun, Kayseri ve Adana’dan topluluklar katılmıştır. De-Ti de, şenlikte Fernando Arrabal’ın “Cephede Piknik” ve Sedat Veyis Örnek “Pirinçler Yeşerecek” isimlerini taşıyan iki kısa oyunla sahne alır. Şenlikte tiyatro gösterileri dışında, Mehmet Çakır’ın fotograf sergisi, üç panel, beş fuaye söyleşisi ve (DE-Tİ’nin Müzik Yönetmeni) Oğuz Öz’ün müzik dinletisi gibi etkinlikler de gerçekleştirilir. Atatürk Ortaokulu’nun sergilediği oyun göz doldurur. Şenlik yurt dışında da takip edilmeye başlanmıştır. İki hafta sonra De-Ti, çocuk oyunları (Turan Özdemir’in) “Sevgiyi Büyütün Ellerinizde” ile Hollanda’da daki Akdenizliler Kültür ve Sanat Dayanışma Vakfı’nın davetlisi olarak, turneye çıkar.
90’lara gelindiğinde ise siyasi ve kültürel konjonktürde yaşanan değişim, şenliğin yapısal anlamda farklılaşmasına yol açar. Belediye başkanı değişmiştir. De-Ti’nin kurucusu Sadık Aslankara şehirden ayrılmıştır. 1989 yılında Belediye Başkanı olan Ali Marım; Denizli Belediyesi Kültür Müdürü Halim Yazıcı ile birlikte, kısa adı TOBAV olan, başkanlığını Tamer Levent’in yaptığı Devlet Tiyatro Opera Bale Yardımlaşma Vakfı’nı Denizli’ye davet eder. Şenlikten festivale dönüşen etkinlik için katılacak ekipler, TOBAV tarafından belirlenir. TOBAV’ın Türkiye çapındaki amatör tiyatroların oyunları, yapısı ve disiplini konusunda bilgi sahibi olması dolayısıyla böyle bir uygulamaya gitme kararı alındığı belirtilir. 1991 yılına gelindiğinde ise festival; kısa adı IATA olan Uluslararası Amatör Tiyatrolar Birliği ile yapılan işbirliği kapsamında uluslararası boyut kazanır. Şehrin farklı yerlerine küçük tiyatrolar inşa edilir. Esentepe, Karşıyaka, Sevindik’te açılan bu tiyatrolar ile amaçlanan, halkın ayağına giden tiyatro götürmektir. “Sanata Evet” sloganı çerçevesinde açık bir tır üzerinde bile mahalleler dolaşılarak oyunlar sahnelenir. Sokak tiyatrosu denemeleri yapılır Ancak en önemli sorunlardan biri de bütçeden amatör tiyatrolar festivali için gerekli kaynak aktarımı için kanunda yer olmamasıdır. Bu nedenle de festival sponsorlar aracılığıyla sürdürülmeye çalışılır.
(1990’da DE-Tİ’nin sorumluluğunda gerçekleşen altıncı, son Şenlik, kamuoyuna yapılan bir açıklamayla bundan sonraki yıllar için Denizli Belediyesi’nin sorumluluğuna devredilir.) 1990 yılındaki bu tiyatro şenliğinin (sponsorluğunu ise) Ana Sigorta (üstlenir.), Kültür Müdürlüğü ve Denizli Belediyesi tarafından gerçekleştirilir. (Kültür Müdürlüğü zaten sponsorluk yapmazdı. Belediye’de ise Ziya Tıkıroğlu artık yoktur. Belediye, Şenliğin sorumluluğunu yedincisi olan 1991 yılından itibaren yürütecektir.) 1990 yılında altıncısı düzenlenen şenlikte sahnelenen oyunlardan bazıları Remzi Özçelik’in “Bekleyenler”, İzmir Göztepe Kız Meslek Lisesi tarafından sergilenen Nezihe Araz’ın “Bozkır Güzellemesi”, Marmaris Amatör Tiyatro Topluluğu’nun sergilediği “Düğün ya da Davul”, İzmir Özel Amerikan Lisesi Tiyatro Kolu’nun sahnelediği; Işıl Özgentürk’ün “Küçük Sevinçler Bulmalıyım”, dokuz onbeş yaş grubu De-Ti çocuk tiyatrosunun sergilediği “İşte Bizim Dünyamız” “İzmir Topaç Kreş Tiyatrosu’nun sergilediği “Kitap Kurtları”, Denizli Lisesi sergilediği Necati Cumalı’nın yazdığı “Masallar” İstanbul Pendik Halkevi Tiyatrosu, Cahit Atay’ın yazdığı “Pusuda” Muğla Belediye Şehir Tiyatrosu, “Ferhat ile Şirin” İstanbul Kartal Gençler Tiyatrosu, Muzaffer İzgü’nün “Bekçi” Denizli Endüstri Meslek Lisesi, Haldun Taner’in “Sersem Kocanın Kurnaz Karısı” İzmir Basamak Oyuncuları Selçuk Atalay’ın “Çünkü”, Denizli Ticaret Lisesi “ Kadın Erkekleşince” isimli oyunları ile katılmışlardır.
Festival kapsamında, Mürşit Balabanlar’ın 23 Mayıs 1990 Çarşamba günü “Yayın Dünyamız” isimli söyleşisi, 24 Mayıs’ta Namık Kyumcu, Ünal Ersözlü, Tuğrul Keskin’in katıldıkları şiir dinletisi, 25 Mayıs’ta Necati Cumalı’nın imza ve söyleşisi, yazar Vedat Günyol’un yönetiminde, eğitimci Ayla Akbal ile Araşırmacı Sevgi Özel’in katıldıkları “Gençlerin Kültür ve Sanat Etkinliklerine Katılımı” konulu bir forum, Denizli Belediyesi konservatuarı öğrencileri “Orhan Veli” resitali
(1991 yılından sonraki Şenlikle ilgili hiçbir bilgiye, veriye sahip olmadığım için düzeltmelerimi burada noktalıyorum.)
1996 yılında IATA’nın kararıyla Denizli, Avrupa Amatör Tiyatrolar Başkenti ilan edilir. 90’lı yıllardan sonra, düzenlenen festivaller, katılımcı ekiplerin birbirlerinin oyunlarını izlemediği, hatta hiç karşılaşmadıkları, fikir alışverişinde bulunmadıkları, lüks konaklama yerlerinde ağırlandıkları, festivalin amacının dışına çıktığı yönünde eleştirilere maruz kalır. Hatta öyle festival yılları yaşanır ki, Mustafa İkizoğlu’nun ifadeleriyle, festivale devlet tiyatrolarından ya da şehir tiyatrolarından profesyonel ekipler katılır dört oyunla festival düzenlenir olur. Öyle rivayet olunur ki ekibiyle festivale katılan ve teknik olanaksızlıklardan dolayı oldukça rahatsız olan, oyuncu, yazar ve yönetmen Özdemir Nutku; ünlü tiyatro yazarı ve yönetmeni Dinçer Sümer’in de bu rahatsızlıklardan dolayı “Avrupa Amatör Tiyatrolar Başkenti Eskişehir’e taşınmalı” şeklindeki görüşünü dile getirir.
2002 yılında 18. Düzenlenen Uluslararası Amatör Tiyatrolar Festivali’nde değişik bir uygulamaya gidilir. 17 Haziran 2002 tarihli Hizmet Gazetesi’nde yer alan haberde Denizli Belediye Başkanı Ali Aygören, seçici kurul tarafından seçilmeyen topluluklardan birer temsilcinin izlenimlerini topluluklarıyla paylaşması için davet edileceğini, seminer ve atölye çalışmalarının yapılacağını ve ilk kez Pamukkale Anfi Tiyatro’da oyun sergileneceğini
belirtmiştir. 20 Mayıs günü kortej yürüyüşü düzenlenir ve Müjdat Gezen Sanat Merkezi Oyuncuları’nın Belediye Sanat Merkezi’nde sergilediği Antigone oyunu ile festival başlar. Bu festivale de Cezayir, Hindistan, Romanya ve Kosva’nın aralarında bulunduğu yedi yabancı ekibin yanı sıra Mersin akademisyen Oyucuları, Ay-Kar- Yay Aydın Tiyatrosu, Denizli Belediyesi Şehir Tiyatrosu, Denizlispor Koleji ‘nin de içerisinde yer aldığı yerli topluluklar katılmıştır. Karşıyaka’da ilk defa, Ferit Ali Küçüka Nikah Salonu önünde tiyatro gösterisi düzenlenmiştir.
Festival kapsamında ayrıca, 24 Mayıs 2002 günü, amatör tiyatronun masaya yatırıldığı bir seminer düzenlenmiştir. Ankara Üniversitesi DTCF Tiyatro Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nurhan Karadağ, Tiyatro Eleştirmenler Birliği Başkanı Gülşen Karakadıoğlu, ATÜK Başkanı Şenol Tiryaki, Yrd. Doç. Dr. Nurhan Tekerek, İ.D.T. Sanatçısı Murat Karasu ve Müjdat Gezen Sanat Merkezi Tiyatro Bölüm Başkanı ve Genel Sanat Yönetmeni Engin Alkan’ın katıldığı seminer Belediye Encümen Salonu’nda gerçekleştirilmiştir.
31 Mayıs- 5 Haziran 2005 tarihleri arasında düzenlenen 21. Festivalde beş ekip altı oyun sergiler. Oyunları toplamda 4500 seyirci izler. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu; Sezai Aydın, Hale Akınlı Celile Toyon Belediye Sanat Merkezi’nde sergiledikleri “Hadi Öldürsene Canikom” ve “Kanlı Nigar” oyunları ile büyük beğeni toplarlar. Üsküdar Karagöz Tiyatrosu, “Aşk Grevi”, Özbekistan Devlet Akademik Dram Tiyatrosu “Kızılelma”,Azerbaycan Akademik Milli Devlet Tiyatrosu “Menim Sevgili Delim” Paü Eğitim Vakfı Özel Pev Koleji Dram ve Tiyatro Kulübü “Çatallı Köy” oyunlarını sergilemişlerdir. Denizli ilini temsil eden tek grup olan okulun oyuncu kadrosu, okulun öğretmenlerinden oluşmaktadır. Oyunlar EGS Kongre Kültür Merkezi’nde ve Belediye Sanat Merkezi’nde sergilenmiştir. Azerbaycan dışında ilk kez yurt dışında sahnelenen “Menim Sevgili Delim”’i aynı zamanda oyunun da yazarı olan Azerbaycan başbakan yardımcı Elçin Efendiyev de izlemiştir.
13- 16 Haziran 2006 tarihleri arasında 22.si düzenlenen festivale Kırgızistan Devlet Tiyatrosu, (Gelin ve Damat) Kosava Yeşeren Kabare, Antalya Sağlık Çalışanları Tiyatrosu, Denizli Özel Pev Koleji, Denizli Durmuş Ali Çoban Lisesi, Anafartalar Lisesi ve Türk Eğitim Vakfı Anadolu Lisesi, Denizli Yaşam Tiyatrosu, katılmıştır.
Festivalin yirmi beşinci yılında festivali başlatanlara ve emeği geçen kişilere onur ödülleri verir. Bu ödüllerden birini de; De-Ti’nin eski üyesi, Pev Koleji Drama öğretmeni Mustafa İkizoğlu alır. Onun yönetimindeki, Özel Pev Koleji 2005’de “Çatallı Köy, 2006’da
Muzaffer İzgü’nün kendisin de bizzat katılıp izlediği festivalde “Bekçi, 2008’de, yine okulun veli öğretmen ve üst düzey okul yöneticilerinin rol aldığı Turgut Özakman’ın “Fehim Paşa Konağı”, 2011’de Aziz Nesin’in “Başarılarımı Karıma Borçluyum” 2012 Yılında da “Müftü” isimli oyunları ile festivale katılarak liseler çapında en çok üst üste festivale katılan lise olarak tarihe geçer. Mustafa İkizoğlu ayrıca, 2011 şenliğine PAHOY grubu ile sergilediği “Uzaklar” isimli ikinci bir oyun ile de katılmıştır.
2010 yılına gelindiğinde festivalin çeyrek yüzyılı devirdiğini görüyoruz. Denizli Astel Digitürk’ün de sponsor olduğu 26 festival yürüyüşüne, festival “Engelliler Haftası”na denk geldiği için engelliler de katılmış. Menemen Belediye Tiyatrosu, Kocaeli Üniversitesi Sahne Sanatları, Denizli Şekil Tiyatrosu, Salihli Belediyesi Şehir Tiyatrosu,İstanbul Çizgi Tiyatrosu, Ağrı Öğretmenler Tiyatro Topluluğu, Denizli Demsad Tiyatrosu, İstanbul Üniversitesi Doğaçlama Oyuncuları, Denizli Ok-Ay Sahne Sanatları, Denizli Kent Tiyatrosu, Denizli Belediyesi Tiyatro Atölyesi, Balıkesir Yine mi Tiyatro Topluluğu, Denizli Tabib-ül Curcuna, Kocaeli Oyun Sahnesi, Denizli DKM Tiyatrosu, Antalya Yeşilköy Halk Tiyatrosu,KKTC İskele Kültür ve Sanat Derneği, Bulgaristan Kavama Topluluğu, Çek Cumhuriyeti Kininicich Veverske Kininice ve Hollanda Almelo Youthmusic Theatre Group katılmıştır. Oyunlar, Çınar Meydanı, Belediye Sanat Merkezi, Ziya Tıkıroğlu Açık Hava Tiyatrosu’nda sergilenir. Festivalin açılış oyunu, Menemen Belediye Tiyatrosu’nun sergilediği, Haldun Taner’in yazdığı “Keşanlı Ali Destanı”dır. 12 Mayıs 2010 akşamı sergilenen oyunun onur konuğu 2013 yılında aramızdan ayrılacak olan Denizlili ünlü tiyatro oyuncusu Tekin Akmansoy’dur.
2011 yılında 27.sı düzenlenen festivale Denizli Belediyesi Şehir Tiyatrosu “Tiyatro Yeniden”, Kocaeli Üniversitesi Tiyatro Grubu “Vatan Kurtaran Şaban”, Karadeniz Öğrenci Yurdu,”Mahmud ile Yezida” Uludağ Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, “Tartüf”, Karadeniz Ereğlisi Sanat Kulübü, “ Uçurtmanın Kuyruğu”, Azerbeycan Lenkaran Tiyatrosu, “Şah ile Eks Seda”, Makedonya Kanze Theatre “Balkan Vilayet”, Özel Pev Okulları Öğretmen Tiyatroları “Başarılarımı Karılarıma Borçluyum” Tiyatro Her Telden “Bastıbacak”, Görme Engelliler İlköğretim Okulu “Tek Dişi Kalmış Teknoloji”, Bulgaristan Theatre Pirdop “ Boriana”, Şöhret Tiyatro “Ayı Masalı”, Denizli Pahoy “Nafile Dünya”, Buca Belediyesi Tiyatro Topluluğu, “Karagöz’ün Kaptanlığı”, Theatre Studio Peremena “Vanya Datskiy”, Kıbrıs Yenierenköy Belediyesi Esprin Karpaz “Salaklar Sofrası”, AC Sahne Sanatları “Orda Kimse Var mı?”, Bursa Ekim Tiyatrosu “Meraki”, Süt Kardeşler Sahnesi “İlk Suç İlk Günah”, oyunlarını sahnelerler.
Görüldüğü üzere 27. Festival, düzenlenen festivaller arasında en kapsamlı katılımcının yer aldığı ve engellilerin oyunlarına ilk kez yer verilen festival olarak da dikkat çekmektedir. Festival kapsamında düzenlenen atölyelerden birini düzenleyen isme festival yabancı değildir. Şenlik yürüyüşü geleneğini başlatan ve daha önce iki kere ekibiyle birlikte oyun sergileyen Prof. Dr. Nurhan Tekerek bu defa “Albatros” isimli atölye çalışması ile festivale konuk olur. “Mask Yapımı Atölyesi”, “Beden Kullanımı Atölyesi”, “Clown” düzenlenen diğer atölyeler arasında yer almıştır.
2011’den bu yana Denizli Belediyesi Şehir Tiyatrosu Genel Sanat Yönetmenliği görevini sürdürmekte olan Sinan Küçüköz’e; araştırmalarımız sonucu karşımıza çıkan festivalin geçirdiği aşamaları, düzenlenen festivallerin aldıkları eleştirilerden bahsediyor ve günümüzde festivalin nasıl düzenlendiğini, oyunların nasıl seçildiğini, kaç ekibin katıldığını ve yapılan etkinlikleri neler olduğunu anlatmasını istiyoruz.
“2015 yılı festivali için başvuru sayısının 116 olduğunu, yarısı akademisyenlerden oluşan 12 kişilik seçici kurul tarafından 21oyunun festival kapsamına alındığını öğreniyoruz. Bir sahne yapıtının dekoru, kostümü, replikleri, olay örgüsü ve tüm diğer unsurlarıyla bir bütün olduğunu bu nedenle seçici kurulun ekiplerin oyunlarının cd ya da dvdlerini izlediklerini belirtiyor. Haksız rekabete yer vermemek adına kostüm ve dekor desteğini özel şirket ve dev firmalardan alan ekiplerin oyunları amatör tiyatro ruha uygun düşmeyeceği için eleniyormuş.
Denizli Belediyesi Şehir Tiyatroları olarak, geçen sene Direklerarası Seyirci Ödülleri kapsamında, Jüri özel ödülünü aldıklarını belirten Küçüköz; yurt çapında ses getiren amatör tiyatrolar festivaline ev sahipliği yapmalarının haklı gururunu şehir tiyatrosunun güleryüzlü, gönüllü kursiyerleri ile birlikte paylaştıklarını ifade ediyor.
Bu sene festival kapsamında Gürcistan’dan “Tbilisi Devlet Dram Teatrı”, İran’dan “Artin Theatre”, Azerbaycan’dan, “Tiyatro İşçileri Yönetmenlik Laboratuvarı”, Kosova’dan, “Kısa Devre Tiyatro Topluluğu”ve Bulgaristan “Youth Theatre Pazardzhik”, Denizli Belediye Şehir Tiyatrosu’nun biri çocuk olmak üzere üç oyunu, İzmir Hedef Tiyatro, Doğu Akdeniz Üniversitesi Müzikal Topluluğu, Sıcakkan Sanat Çocuk Tiyatrosu, Kumbara Sanat Merkezi, Bolu Bölge Tiyatrosu, Kadıköy Anadolu Lisesi Tiyatro Grubu, Oyun İstasyonu, Denizli Tabib’ül Curcuna, Denizli Büyükşehir Belediyesi Genç Denizli Tiyatro Topluluğu, Selçuk Anadolu İmam Hatip Lisesi Tiyatro Topluluğu, Ve Sanat Merkezi, Karşıyaka Belediye
Tiyatrosu, Tiyatro Kasabası, Tiyatro Cezve topluluklarının oyunları festival kapsamında seyirci ile buluşmuş.
Ayrıca, Moda Sahnesi’nden; Özgün Aydın, Onur Ünsal, Kemal Aydoğan Volkan Yosunlu’nun katıldığı “İstanbul ve Taşrada Tiyatro Yapmak” üzerine güzel bir sohbet yapılmış. Ankara Üniversitesi D.T.C.F. Tiyatro Bölümü Prof. Tülin Sağlam, Tiyatro BeReZe’den Erkan Uyanıksoy ve Elif Temuçin “Çocuk Tiyatrosu” üzerine bir söyleşi gerçekleştirmişler. İmge Sanat Atölyesi,”Yaratıcı Drama”, Volkan Yosunlu; “Karakter Yaratmada Ayrıntı Çalışmaları” Özgün Aydın; “Temel Oyunculuk Yaklaşımları” Tiyatro Bereze “Çocuklara Neyi Nasıl Anlatsak” konulu atölye çalışmaları düzenlenerek amatör tiyatrocuların en çok yoksunluklarını çektiği konularda kısacık da olsa eğitim almalarını sağlamışlar.
Festivalin son komite başkanı olan Sinan Küçüköz 2011 yılında taşımaya başladığı bayrağın heyecanını hâlâ aynen yaşadığını, işleyen bir sistemi başarı ile oturttuklarını ve bunun getirmiş olduğu rahatlığı yaşadıklarını ifade ediyor. Son olarak ekliyor. Daha nice nice tiyatro festivali dolu yıllar geçirmemiz temennisiyle…